Vandag wil ek darem 'n bietjie met my pa se skryftalent spog. Lees 'n bietjie hierdie stukkie navorsing wat hy behendig in heerlike leesmateriaal omskep het:
Ek is `n karnivoor
en eet enige soort vleis van `n gebakte skaapkop tot kaiings met varkvleis vir
`n bykos en hoender vir nagereg.
Maar nou verkeer ons
karnivore al vir jarelank in `n staat van oorlog met die gesondheidsdissipels
wat al wat vleisproduk is as gif verklaar het.
In die sewentiger
jare toe ek nog `n marathonhardloper was, het ek vir my `n boek van dr. Tim
Noakes The Lore of Running gekoop. In
`n hoofstuk waar hy skryf wat `n hardloper mag eet en wat nie, raai hy jou
sterk af om nie te veel vleis te eet nie. Toe was ek nog jonk, fiks en gesond
en as gebore en getoë vleiseter het ek my nie te veel aan dr. Noakes se
anti-vleisdieet gesteur nie. Maar ek het tog `n bietjie skuldig gevoel wanneer
ek `n tweede vet skaaptjoppie verslind.
Soos die jare
aanstap en jy onaktiewer begin raak, pak die vetjies om jou middeltjie en soek
jy hulp om daarvan ontslae te raak. In ons boekrak pryk dan ook `n klompie
boeke wat jou inlig oor die wonderkure vir verslanking.
So val my oog op
`n paar boeke van `n dieetkundige wat `n vleis-, eintlik `n vethater is. As
almal haar dieet gevolg het, kan die skaapboere maar hul boerdery staak en
selfs in die see sal slegs die haaie en robbe nog vis eet, want in bykans alle
visse ontdek sy lewensgevaarlike visolie.
Ek het die boeke
maar met rus gelaat wat ons vleis- en visproduksie op sy knieë wou bring en het
my eerder tot ander boeke gewend wat vleisstories vertel het waarin ek meer
belangstel. So ken die Duitsers hulle storie as dit by worsmaak kom, want hulle
maak daarop aanspraak dat hulle 1485 verskillende soorte wors kan maak. Hulle
het ook jare lank gespog dat hulle `n wors gemaak het wat nie minder as 555
kilogram geweeg het. Daarvoor het hulle vier varke, een en `n halwe bees en 50
kg speserye gebruik.
As `n mens vandag
twyfel of die vleis in wors miskien donkie of perd is in plaas van bees, dink
dan daaraan hoe waar die ou Duitse staatsman, Otto von Bismarck, se woorde was
toe hy by geleentheid gesê het: ”Dis maar goed die meeste mense weet nie hoe wette
en wors gemaak word nie.”
Die Kanadese het
weer in 1995 `n wors gemaak wat 40,3 kilometer lank was. Sjoe, dis so ver as
van Riversdal na Stilbaai!
Toe die
Amerikaners sien hoe die Duitse immigrante vleis maal, net om dit weer in `n
plat frikkadel te vervorm, het hulle dit `n Hamburg
steak genoem en dit is waar die
naam Hamburger vandaan kom.
Ek het die eerste
keer by die Duitsers kennis gemaak met Bloedwors,
`n gereg waar ek darem baie honger moet wees voordat ek dit sal eet. En dan
noem die Engelse dit so wraggies nog Black
pudding. So het keiser Leo van die Heilige Romeinse Ryk in die negende eeu sy
afkeer in dade omskep toe hy verorden het: “ Ons verneem dat die bloed in
ingewande gestop en dan as gereg voorgesit word. Ons Keiserlike Majesteit kan
nie toelaat dat die eer van die staat deur die afskuwelike vindings van die
vraatsugtiges besmet word nie. Wie dus voortaan bloed in voedsel omskep, sal
gegesel, kaal geskeer en vir altyd uit die Ryk verban word.”
Elke visterman
weet maar te goed hoe lekkerbekkig visse sommige dae kan wees, maar sou jy nou
so iets van `n aasvoël verwag wat die afstootlike verrotte vleis met
genoegdoening kan verslind? In Namibië sê hulle `n aasvoël sal nie sy snawel
sit aan effens gaar beesvleis of aan diere wat deur die weerlig getref is nie.
Uit die dae toe
gemeentelede net die beste vir die herder van die kudde gegun het, het die
Nederlanders die beste stuk vleis wat uit `n beesboud gesny is `n pater-
of domineestuk genoem.
Ek het eers hier op
my oudag met die verskillende beesvleissnitte kennis gemaak, want ek het op
skaap- en bokvleis grootgeword. Omdat ek die beesvleissnitte hoofsaaklik in
restaurante op die spyskaart op hulle Engelse name gesien het, wou ek darem ook
weet wat die Afrikaanse name is. Maar die Engelse naam het my al klaar
hoofbrekens besorg.
Vat nou
byvoorbeeld die sirloin steak. My
woordeboek sê loin is “lende” en dit
ken ek goed , want as jy jou gereed maak vir die stryd ”omgord jy mos die
lende” en die ding wat jy natuurlik om jou lende gort, is die swaard. Maar die sir vooraan het my dronk geslaan. Sou
dit nou so goed gesmaak het dat dit tot ridder geslaan is? Nee, dis weer die
Engelse wat nie kan spel nie, want dit kom van Frans surlonge wat beteken “bokant”. Tegnies is dit die deel van die
lende bokant die romp.
Die Engelse fillet kom van Latyn filium wat “(gare)draad’ beteken, want
hulle het die ontbeende vleis opgerol en vasgebind. Nou kry ons natuurlik die
filet sonder dat dit vasgebind is. As die fillet
vertaal word as filet is ek tevrede, maar sommige ouens wil na hul mening baie
eg Afrikaans wees en vertaal dit dan as “beeshaas”. Maar hulle is nie juis
Afrikaans nie, want dit kom uit Nederlands “ossehaas, vgl. Ohd. hahsa,’ knieholte met spieren’”. Dit lyk
dus of hierdie haas nie familie van die regte haas is nie, want sy naam kom
weer van Ou-Hoogduits hasan wat
“grys” beteken en dus niks met vleis te doen het nie.
As ek vleis braai,
is ek nogal baie daarop gesteld dat ek `n lekker marinade sal gebruik. Loop `n
mens egter op marinade se spoor
terug, mag jy teleurgesteld wees as jy die oorspronklike sous waarvan die woord
stam oor jou vleis gooi. Dit kom van marine
en vroeër was dit net soutwater uit die see waarin die vleis gelê is om dit
langer te laat hou.
As `n mens op reis
is, bestel jy dikwels `n toebroodjie met `n vleisie op by `n padkafee. Die
woord toebroodjie sê tog duidelik wat dit is, maar die Engelse woord sandwich maak nie sin nie. Loop jy op sy
spoor terug, kom jy op `n interessante storie af.
In die agtiende
eeu het `n sekere John Montagu in Engeland geleef wat die graaf van Sandwich
was. Hy was `n korrupte vent wat onder andere `n groot dobbelaar was. So sou hy
glo eenkeer gedurende `n 24 uur lange dobbelsessie `n bediende opdrag gegee het
om vir hom vleis tussen twee snye braaibrood te bring omdat hy nie sy
dobbelsessie wou onderbreek nie. En siedaar, die oorsprong van sandwich.
Veldmaarskalk
Radedski se naam is verewig in Johan Strauβ se Radedski -mars, maar het jy
geweet dat Radedski ook die vader van die Wienerschnitzel is?
Ons
Suid-Afrikaners se ou lekkerny, biltong, kom van die Nederlands bil (boud) en tong (`n reep vleis), dus repe vleis uit `n dier se boud gesny.
By `n restaurant
slaan die vreemde disse my dikwels dronk. Vat nou as voorbeeld die
vleisgeregte. Soos ons vandag in ons land alles wil verengels, het die ou
Engelse weer alles verfrans. Lewendig het die diere rondgeloop as die Engelse
cattle, sheep, pigs en calves, maar kom hulle op die bord aan tafel, is dit beef, mutton, pork en veal.
Van die swyne word
baie geregte gemaak waarvan ek net een storietjie wil vertel. Franciscus van
Assisi het alle lewende wesens liefgehad en het selfs daarop gelet dat hy nie
wurms raaktrap nie. Maar sy grootste kosvoorkeure was, ironies genoeg, hoenderboutjies
en Eisbein. Laasgenoemde is die
gepekelte en gekookte onderste been van `n vark. Die naam kom glo daarvan dat
die heupbene van diere vroeër as skaatse gebruik is. In Middelnederlands heet
`n heupbeen Isebein.
Dis nie net die
gesondheidsbetotteldes wat daarop aandring dat ons die vleis moet laat staan
nie. Die woord karnaval wys dat die
Rooms Katolieke Kerk ook wil hê dat ons een keer in die jaar die vleis moet
laat staan. Die woord karnaval kom uit Latyn carne levare wat beteken ”vleis” en “wegsit”. Vroeër jare is `n vet
os op die Dinsdag voor Aswoensdag, waarmee die vastyd van Pase begin deur die
strate van Parys gelei om die mense daaraan te herinner dat hulle nie tydens
die Bybelse fees vleis mag eet nie. Dit het later bekend gestaan as Mardi gras
of ”Vet Dinsdag”, want dit was dan die laaste dag waarop hulle vleis kon eet
voordat die vastyd begin. Karnaval het dus beteken dat die feestyd verby is en
dat die vastyd nou begin. Die As- van
Aswoensdag verwys weer na die
Ou-Testamentiese gewoonte om as oor die kop te strooi as teken van berou.
Ek het nou so baie
vleisstories raakgeloop dat ek amper vergeet het van dr. Noakes se
gatomgooistorie. Waar hy hom in die sewentiger jare baie sterk uitgespreek het
teen die eet van vleis, is hy nou in 2013/14 `n volkome vleiseter. Hy sê ons
moet die hoofstuk oor anti-vleisdiëte in sy boek van die sewentiger jare maar
uitskeur, want hy was totaal verkeerd. Nou toe nou!
Ek is geen
wetenskaplike en die geleerde mense sal seker nie baie ag op my argumente slaan
nie. Wat ek wel weet, is dat matigheid in jou eetgewoontes die goue reël
behoort te wees, dan sal jy nie na elke strooihalm hoef te gryp nie. Ek glo ook
dat die vleis van vrylopende diere gesonder is as die wat in voerkrale staan.
Hulle slaan mos die sogenaamde Karoolam hoog aan, maar hoe weet ons of hulle
nie ook maar in voerkrale staan nie?
Een van my
gunsteling digters is AG Visser. As geneesheer moes hy seker dikwels pasiënte
aanskou wat nie die gulde reël van matigheid nagekom het nie. Daarom wil ek afsluit
deur te verwys na twee gedigte wat hy oor vet geskryf het.
In die een vertel
hy van die lywige tant Siena wat so vet was, sy wou nog sit toe sit sy al. Nou vertel hy hoe ou Tant Siena straatop loop om antipon of spek te koop.
Sy hink op twee gedagtes, want sy twyfel of sy spek moet koop of antipon. Spek
ken ons, maar min van ons weet seker wat antipon is. Die anti- beteken ”teen” en –pon is
`n Griekse woord wat met gewig verband hou. Antipon was destyds `n
verslankingsmiddel.
In Lotos-land vertel hy hoe die trekkers
uiteindelik na vele gevare in `n skone vallei aanland. Maar die trekkers word al dikker en vetter en
verantwoordelikste knope spring af. So erg raak dit later dat die leier van
die trekkers sê: Veel beter om eind’loos
te swerwe as hier in gemak te verderwe en in smorende vet te vergaan. Sommige
het gehoor gegee, maar die ou vettes het agtergebly. `n Rondloper-Ier beweer dat hul almal gesmelt is en derhalwe die naam
Vet-rivier!
Ter konklusie enkele gedagtes oor vleisvoorbereiding. Nee,
ek is nie `n deskundige op die gebied nie en my repertoire strek net tot by
vleisbraai. Jy kan maar sê ek is ook `n
Jan Braai. Hoe jy vuurmaak, is natuurlik baie belangrik. As ons iewers heen ry
waar ek wil braai, vat ek my hout van die huis af saam, want ek het my al te
dikwels vasgeloop met nat hout wat te koop aangebied word.
Ek maak ook `n
regte vuur en braai nie met daardie donkiedrolle waarvoor jy `n hele pak
vuuraanstekers moet gebruik om hulle aan die brand te kry.
Jou kole moet
aanpas by dit wat jy wil braai. Vir biefstuk kan die kole maar lekker warm
wees. Hoender is `n bogger, want as jy te haastig en jou kole te warm is, verbrand
die spulletjie. As jou kole vir hoender flouerig moet wees, moet dit vir vis
net so `n paar grade bokant as wees en braai meer aan die velkant as aan die
vleiskant. Verder onthou ek dat wyle Chris Engelbrecht gesê het alles wat uit die see kom, vat net
20 minute dan is dit gaar.
Petro,
ReplyDeleteJou pa is woorde se meester. Met die lees van die stukke kon ek hom hoor vertel. Soos so baie kere dat ons Doorspring of Terracbaai toe gery het. Nou kan ons sien waarom jy woorde so gemaklik kan rangskik.
Hier by my is nog n gedeelte van die Viskarre. Dis altyd lekker om te lees.
Jy het seker gesien dat Wyle Chris se kleinseun, Christian, vandag gebore is. Groetnis.